tisdag 17 februari 2015

En dag i New York City

Sportlov i två hela dagar för barnen i Simpan. Japp, två dagar. Måndag och tisdag. Detta ändrades för ett par år sedan då antalet snow days (skolorna stängda) blev för många och lika många dagar lades på i slutet av terminen. Barnen gick i skolan fram till 23 juni. Många gjorde uppror om att snart skulle  de stackars barnen få gå i skolan ända in i juli. Beslut togs då om att minska på antingen sportlovet eller vårlovet. Det blev det förstnämnda. Och ett nytt uppror. Blir vissa aldrig nöjda?

I år har vi 4 snow days och så som det ser ut nu kommer de att gå i skolan till den 15 juni. Det kan bli längre.

I alla fall så har jag tagit ledigt! Det ni! Men så jobbade jag i söndags. Lite. Det är inte klokt vad det jobbas i det här landet! Inte nog med mindre semester, så tenderar dagarna vara längre och de där luncherna och fikarasterna man en gång hade i Sverige kan man bara glömma. Läser bloggar där de hinner träna på lunchen. Det går inte här. Ja om man inte räknar ett par lyft med armarna i typ 1 minut då rå.

Igår, då bestämde vi oss, Liisa och jag, att vi skulle ta en tripp till NYC. Så fick det bli. Och kompisen Olivia följde med. Men ingen kamera. Bara min usla iPhone 4S och den är ju ingen höjdare på att ta bilder. Inte med mig som "knäppare" i alla fall. Ja, jag har faktiskt nyare iPhone, både iPhone 5S och iPhone 6, men de är jobbtelefoner och för att inte bli "hooked up" med jobb fick de stanna hemma. Och så minskade jag risken att tappa dem och allt det där ni vet.

Det blev en bra dag i NYC förutom att det var SVINKALLT! Att komma upp ur Penn Station blev en chock! Det kändes det som om jag klev rakt in i ett frysskåp. Med hål i väggarna där vinden blåste rakt in.

Men vi ska inte klaga. Vi hade kläder, pengar, kort och ett glatt humör. Det är det inte alla som har, fick flickorna snabbt uppleva. Uteliggarna hade letat sig ned till tågstationen pga den stränga kylan och den synen var inte trevlig kan jag säga.

Ok, vi kollar in några (iPhone) bilder från gårdagens eskapader. Håll tillgodo:

In the cab



Turistbild?




Kid's Drink

Mama Drink




Vi vill ha hjälp. Typ

Lämna oss ifred. Typ

Of course


Vilken musik! De spelade så det hördes över hela NYC!


Lycka!


Oh my Lord!



Middag på tåget hem


Utslagen shopper

Shop until you drop
Idag ska det bakas semlor! Hepp!

3 kommentarer:

Desiree sa...

Kul dag för tjejerna även om det var svinkallt. Jag har tur som faktiskt hinner träna på lunchen. Jag jobbar ju bara 6.5 timmar om dagen så då hinner jag med en tur till gymmet på 2 timmar, det är guld värt.
Upplever att det i USA ofta räknades med antal timmar som man visade upp sig på kontoret. Känner att man jobbar mer effektivt på ett annat sätt här men jag vet inte hur det är i dina trakter utan jämför med Södern.
Njut av semlorna på självaste semmeldagen som är idag.
Kram!

Anonym sa...

Hej på er sportlovsfirare!
2 dagar lov är väl ändå bättre än ingenting alls, eller hur? Jag tycker fotona är helt underbara igen...de talar sitt eget språk. Har tittat på dem flera gånger. Vad roligt flickorna ska ha haft det :) Åh Liisa då, guuuud va hon växer till sig och hon är så gullig <3 Mmmmm...semlor...har även firat fastlagstisdagen här med fastlagsbulle, som vi kallar det för.
Himmelskt! Må väl familjen Olsson och många kramar till er alla <3

Annika sa...

Mysigt med en dag i stan!
Men vilka konstiga val på er skola/kommun. När vi haft sådana vintrar med otaliga snödagar så har det lösts på annat sätt. Inga lov har fått stryka på foten. MEN terminen har vissa år förlängts. Lärarnas planeringsdagar har fått stryka på foten. Ett år förlängdes skoldagarna med 30 min i tre veckor i maj.
Här har vi aldrig ens haft sportlov. Underbart att ni har det. Påsklov är nästa stora lov för barnen här. OCH nej, det lovet behölls alltid intakt också. Hur många snödagar har ni?? Vi brukade ha tre. MEN iår har de 11!!!! Japp. BRA. Men de kommer aldrig upp i 11 här, inte denna vinter. Fast egentligen vet jag inte hur många snödagar som gått eftersom jag inte längre har barn i skolan.
Ja, folk jobbar hårt här. OCH jag hör egentligen aldrig ngn som klagar över det. Det bara är så. Långa dagar, lite semester.
NYC, tror aldrig jag frusit så mkt som jag gjorde där i fjol. FY tusan, det ar plågsamt.
Glad att ni hade en så fin dag inne i stan. Gillar dina bilder.
Kramar!!