lördag 7 februari 2009

Snöplogning

Det kan inte krävas någon större hjärnkapacitet för att ploga! Inte här i alla fall. Jag är så uuuuuuuurbota, rosenrasande, pissed off, FÖRBANNAD på vem-det nu-är-som-plogar vår uppfart. Här har jag varit bortrest några dagar, maken jobbar och sköter om så att barn och hundar kommer dit de ska på morgnarna. När jag kom hem på torsdag kväll så var ju inte första tanken att kolla hur det såg ut ute. Dels var det ju mörkt också. Men när jag vaknade igår! Jag fick en chock. Det såg ut som om det var krig på gång och att bandvagnar hade cirkulerat runt, men bara på vår tomt.

Så här är det. Vi hyr ett hus av en familj, som befinner sig i Singapore. De är på utlandsuppdrag precis som vi. Men vi är här, i USA. I hyran ingår vissa saker så som gräsklippning och snöplogning. Great tänkte jag. Överenskommelsen är att de kommer och plogar om det är > 2 inches (= 5 cm). I år fick vi ringa till vår så kallade property manager (cool titel) eftersom vi inte hade sett tillstymmelsen till plogning trots >4 inches. I veckan när jag var borta hade de således vaknat ur något obeskrivligt tillstånd och plogat vår uppfart. De hade inte bara plogat bort snön utan de hade passat på att ploga NER pinnar, dra upp elstängslet, kört in i en prydnadsstol för blommor, lämnat stora spår i gräsmattan. Ja de hade helt enkelt RÖJT. Det såg helt enkelt för jävligt ut! Alla grannar har så fint plogade uppfarter på vintern och nu har de fått något att prata om igen; "Look at the Swedes again, just before christmas they hade strange stars in the windows (vanliga julstjärnor från IKEA) and now they have really ploughed the drive way so broad". Jag fick ringa vår property manager igen och fråga vem hon hade ringt. Hon förklarade först, innan hon sett förödelsen, att de hade haft "a long night" och jag svarade bara med "sure, a looong night of drinking perhaps". Efter att ha sett bilderna kom ett mail "He´s fired".
Ibland funderar jag på hur de tänker. Om de vill behålla jobben så skulle de väl göra sitt yttersta för att tillfredsställa kunderna. Speciellt i dessa tider, då folk blir av med jobben. Konkurrensen bland dessa handymans är ju obeskrivligt stor. Jag tror att vår snöröjare även hade "chimney service" på sitt visitkort. De kan allt. På kortet. I verkligheten ser det liiite annorlunda ut.

Undrar hur den här gräsmattan ser ut och snöpinnarna är överkörda!

The invisible fence became a visible fence, ha!

Lite rally maybe?

Oj, kom jag lite för nära här eller?

Tur att det blir mörkt snart så jag slipper se eländet!

2 kommentarer:

Annika sa...

Men GUD!! Det är ju för tusan vandaliserat! Får ni ngn ersättning???
Har väl aldrig sett ngt liknande.
Var den som plogade helt PISSED OFF, eller?? Eller hade han rökt på?
Otroligt knäppt och j-gt trist för er.
Jaja, hoppas din måndag är ngtlunda bra iallafall!!

Taina sa...

Annika:
Vandaliserat är nog rätta ordet. Igår när det blev varmare och snön började smälta bort lite, blev det rean lervällingen där han kört upp (eller ner)!!! Property managern får ta hand om det ekonomiska...typ fixa gräsmattan och ett nytt invisible fence.
Idag blir en bra dag. Det har jag bestämt mig ;)