tisdag 21 december 2021

En tidig födelsedagspresent

Svårt att fatta att vår Liisa fyller 18 år! På fredag. Japp, på självaste julaftonen. Det har inte alltid varit lätt att hålla isär hennes födelsedag och julafton men vi har försökt så gott det går.

I år bestämde vi oss för att dra till NYC. Bara Liisa och jag. Jonas fick stanna hemma med djuren och ska jag vara ärlig, så tror jag han var nöjd med det. 

Liisa och jag tog ett tidigt morgontåg, Amtrak, på lördag morgon från Hartford. Beställde Business class och nu ska ni inte himla med ögonen och tro att det är något speciellt med Business Class på Amtrak. Det är lite mer benutrymme, vilket Liisa och jag knappt är i behov av. Det är gratis kaffe också, men det var heller inte anledningen utan den största anledningen är att det är lite mindre folk och tystare där. 

Väl inne i NYC så drog vi direkt Carlo's Bakery från Cake Boss för dem som sett det på TV. Mycket gottigottt där ska ni veta.

Vädret var lite trist när vi anlände men blev senare riktigt behagligt enligt mina mått mätt. Vi hade dessutom bra skor och varma kläder på oss så det gick ingen nöd på oss. Tycker det är så viktigt med sköna skor när man ska gå mycket.

Hade bokat bord på Hard Rock Cafe vilket var himla tur eftersom det var lång väntetid att komma in annars. Vaccinationsbevis var ett krav för att komma in. Hade CDC-korten med mig såklart!

HRC är Liisas favorit och vi beställde lite olika rätter som vi delade på och Liisa testade lite olika drycker. Alkoholfria såklart. Jag drack bubbel. Way not liksom? De visste om att det var Liisas födelsedag och kom givetvis in med en liten efterrätt och sjöng!

Sedan blev det mycket people watching, shopping, titta på granen, besöka BonBon och gå, gå och åter gå. Vi hade ingen tid för show för ville bara njuta av atmosfären. Men fasiken vad folk det var! Liisa och jag hade munskydd och bytte dessutom flera gånger. Vi hade även med oss handsprit och våtservetter och torkade av oss ofta. Har ingen lust av få någon Covid nu eftersom jag snart ska resa till Finland på begravning. Liisa är också fullt vaccinerad men hon har inte fått booster ännu. Det har jag så jag bör ha bra skydd. Men man vet aldrig med alla dessa varianter.

Jobbar två dagar till innan jag tar ledigt. Ska bli så skönt. Så i med högsta växeln nu!

Lite larv på tåget



Och gissa var vi är?


Carlo's Bakery!
Mums på HRC











BobBon I NYC








En nöjd tjej som shoppade loss



2 kommentarer:

Malin sa...

Grattis i förskott Liisa. Snart myndig. Då måste man själv skriva på alla papper...
Fast dricka får hon väl göra på nästa Sverigeresa först;)

Hoppas du inte blir sjuk innan/under resan. Tyvärr är det många som testar positivt även efter vaccin nu, och även om de inte blir så sjuka så förhindrar det ju resande.

Skolorna i vårt county valde att gå virtual de tre sista dagarna på terminen samt de två första veckorna på vårterminen. Detta efter att 16.000 (!) elever och 500 lärare/personal sitter i karantän förra veckan efter att antingen testat positivt eller varit i nära kontakt med någon som har. Det var för stor frånvaro för att få det att gå ihop. Jag hoppas innerligt att min sons lilla skola på 65 elever väljer att ha öppet i januari. Och även äldre sonens college. Vore ju trist att flytta dit men låsas in i en dorm.

God Jul. Beklagar sorgen.

Annika sa...

Himla mysigt med NYC före jul!!
Grattis till Liisa!!!

Håller alla tummar för din resa hem till Finland, Taina.
Du bara måste ju få deltaga den viktiga dagen.


Mysiga NYC-bilder och kul med karikatyren :-D

Taina, ha en så God Jul du bara kan ha!!
Kramar från mig!